Tillsyn ur er synvinkel

Innan

Tillsyn är att se som en stickprovskontroll på att ert brandskydd ligger i nivå med vad lagen anger. Själva arbetet ska bedrivas kontinuerligt.

Ni kontaktas av tillsynsförrättaren, som informerar kring vad tillsynen gäller och hur den kommer att gå till. Datum och tid bestäms i samspråk mellan ägare, nyttjare och förrättare. Beroende på verksamhetstyp, storlek och nivå på brandskydd sker tillsynerna återkommande enligt ett visst intervall. Förbered er gärna inför tillsynen genom att plocka fram relevant dokumentation och läsa igenom den information du får av oss.

Under

Tillsynsförrättaren låter er beskriva det samlade brandskyddsarbete som bedrivs samt lite allmänna verksamhetsförutsättningar. Kontrollfrågor ställs om de känns nödvändiga. En diskussion förs om möjliga justeringar och ni ges möjlighet att ställa frågor som uppkommit under brandskyddsarbetets gång. Har ni frågor eller funderingar om något specifikt kan detta med fördel lyftas innan stickprovet, så tittar vi lite extra på detta.

Efter

Tillsynsförrättaren samlar det som sägs i ett utkast till tjänsteanteckning, vilket ni får möjlighet att yttra er över. Tanken är att ni ska kunna rätta eventuella felaktiga beskrivningar eller om tillsynsförrättaren missuppfattat något. Dessutom är tanken att ni, efter viss betänketid, ska meddela om ni instämmer eller ej i de eventuella brister som påtalas, det vill säga om ni tänker vidta åtgärder. De brister som påpekas är tillsynsförrättarens tolkning kring vad som behöver åtgärdas för att skälig nivå på brandskyddet ska uppnås och självklart kan ni göra en annan tolkning. Om så är fallet kommer istället ett föreläggande utfärdas, vilket är ett dokument som (till skillnad från tjänsteanteckningen) går att överklaga. Då får vi i första hand Länsstyrelsens opartiska syn på om åtgärderna ska vidtas eller ej.

Om ni instämmer i bristerna kommer vi överens om ett datum då de ska vara åtgärdade, och eventuellt genomförs sedan en efterkontroll. Ni får dessutom möjlighet att ge feedback på hur ni upplevde tillsynsbesöket genom en kundnöjdhetsenkät.