Till sidans huvudinnehåll

Brandman

Som heltidsbrandman börjar dagen klockan 8 i avlösningsrummet där den som är styrkeledare för dagen tilldelar vilken arbetsroll man ska ha. Ett skiftlag består av yttre befäl, styrkeledare och fyra brandmän. De fyra brandmännen alternerar att vara 1:a chaufför 2:a chaufför, rökdykledare och ordonnans. Yttre befälet är skiftlagets chef och styr styrkan såväl när den är på station som vid räddningsinsatser. Styrkeledaren har också en typ av chefsbefattning och ansvarar bland annat för övningar. Chaufför 1 kör basbil och kan under larm bli exempelvis pumpskötare eller verktygsman. Chaufför 2 kör stegbil, tankbil eller basbil och kan verka som bland annat rökdykare under larm. Som ordonnans ansvarar man för de vardagliga sysslorna på brandstationen, som till exempel koka kaffe, tvätta, plocka ur diskmaskinerna och hålla allmän ordning. Beroende på typ av larm åker man då t.ex. som rökdykare, ytbärgare eller säkerhetsman.

När alla fått sina roller körs en genomgång på vad som hänt under föregående dygn och vad som står på schemat under dagen. Därefter går man ner i vagnhallen, checkar sin utrustning, häktar i ficklampa och radio i larmstället och ser till att allt är på plats. Sedan samlas alla i basbilen för att kontrollera radiosambandet, att vattenflaskorna är fyllda m.m. . Varje chaufför kontrollerar sina bilar, ställer in stolen, kollar att det finns diesel, att allt material som ska finnas är på sin plats och provkör till sist fordonet för att se att det är klart att åka på larm med.

Foto på stegbil med stegen upphissad, taget utanför gamla brandstationen i Katrineholm.

Kvart i tio är det förmiddagsfika, fram till lunch är det sedan övningstid. Vad man övar är olika från pass till pass – det kan vara allt från trafikolyckor till rökdykning, vattenlivräddning, kem-olyckor m.m.  Alla typer av olyckor man kan tänkas åka på ser man till att öva med jämna mellanrum.

På eftermiddagen fixar man med sina respektive ansvarsområden, fastighets- fordon- och materialunderhåll fram till 16:00 då det är fysträning. På stationen finns ett eget gym där vi tränar styrka och kondition, alternativt ser vi till att boka en idrottshall om vi vill spela innebandy. Efter dusch, bastu och tvätt av fyskläder börjar det närma sig kvällsmat.

Kvällen kan sedan spenderas med en hel del datorarbete, förberedande inför övning, budgetplanering, möten, planering inför kommande arbetspass eller materialunderhåll. Det skiftar från pass till pass beroende på vad som hänt under dagen. 22:00 kan man lägga ner stationsarbetet och ta det lugnt framför tv:n. Sedan är det nattvila mellan 23:00-06:30 och senast 06:30 är det samling för frukost samt genomgång av vad som är kvar att göra innan nästa skiftlag tar vid klockan 08:00.

Utbildning

För att arbeta som heltidsbrandman krävs som regel att man genomgått MSB:s utbildning Skydd Mot Olyckor (extern webbplats, öppnas i ny flik), SMO. Det är en tvåårig eftergymnasial utbildning som såväl teoretiskt som praktiskt förbereder sina elever för att kunna arbeta inom räddningstjänstområdet. Endera går det att läsa utbildningen på distans (med regelbundna träffar för övningar och examinationer) eller direkt på MSB:s skolor i Sandö eller Revinge.

Förutom att öva på trafikolyckor, bränder, sjukvård och andra direkt olyckshanterande uppgifter ger utbildningen också en inblick i exempelvis samhällets säkerhetsarbete, byggnadstekniskt brandskydd samt tillsyn och förebyggandearbete.

I SMO-utbildningen har eleverna två praktikperioder, LIA (lärande i arbetet), ute på räddningstjänsten. En två veckors praktik i termin ett samt en lång praktik på 15 veckor under termin tre.

För att arbeta som räddningsman i beredskap (RiB) går man en utbildning som heter grundutbildning för räddningstjänstpersonal i beredskap (Grib), som omfattar två delkurser, totalt sex veckor.  Utbildningen innehåller både tid på MSB:s skolor och praktikperiod på räddningstjänst. 

Här kan du läsa mer om MSB:s grundutbildning för räddningstjänstpersonal i beredskap. (extern webbplats, öppnas i ny flik)